tweet

anders bekeken

Hoe laat ga jij slapen?

Bron: Hersenstichting

“En dan mogen jullie nu zelfstandig de opgaven gaan maken”. Je schrikt op. “Oh ja, ik zit bij Engels”. Je weet dat je moet opletten in de les en je probeert het ook, maar soms lukt het je gewoon niet. De gedachten drijven weer af naar straks, wanneer je na school lekker op de bank kunt gaan liggen. De schooldag vordert, je probeert te leren, maar je kunt niks onthouden, je bent zó moe…

Herkenbaar? Het is een vrij bekend onder de jongeren. Je wilt natuurlijk zelf bepalen hoe laat je naar bed gaat. Het is niet leuk als je ouders je dat opleggen als je op de middelbare zit. Je vrienden gaan immers ook niet al zo vroeg slapen. Waarom zou jij dan al wel zo vroeg moeten gaan slapen? En iedereen gebruikt toch tot laat zijn telefoon en tablet. Nog even met elkaar appen, nog even wat snapchats versturen, een film(pje) bekijken op youtube of netflix. Dat doet iedereen toch?!

Een puber heeft gemiddeld 9 uur slaap per nacht nodig. Door onder andere het social media gebruik en daardoor later gaan slapen, komen zij vaak niet aan die uren slaap. Ook stress door school en druk van ouders en social media, kan ervoor zorgen dat je slechter slaapt. Daardoor kan een slaaptekort ontstaan. Maar hoe komt dat dan? En als je het wil, hoe moet je dat dan veranderen? Youngworks voerde in opdracht van de hersenstichting een behoeftepeiling uit onder jongeren en hun ouders. Centraal stond de vraag: hoe zijn pubers te bewegen om gezonde keuzes te maken, op gebied van slapen en stress, om zodoende hersenaandoeningen in de toekomst te voorkomen?

Zo kwamen zij tot de conclusie dat er drie verschillende slaaptypen zijn:

  • Goede slaper: deze slaper wil en kan slapen
  • Laatslaper: deze slaper wil en kan niet slapen
  • Probleemslaper: deze slaper wil wel, maar kan niet slapen

Welk type slaper ben jij?

Benieuwd naar de resultaten van het onderzoek? Je leest ze hier:
https://www.hersenstichting.nl/actueel/nieuws/laat-slapen-is-sociale-norm-voor-pubers